Papagaaiduikers - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ton en Ineke Joustra - WaarBenJij.nu Papagaaiduikers - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ton en Ineke Joustra - WaarBenJij.nu

Papagaaiduikers

Door: tonenineke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Ineke

05 Juni 2012 | Noorwegen, Oslo

Het is even geleden, maar hier zijn we weer.
Woensdag na de Pinksterdagen zijn wij van de camping van Kinsarvik vertrokken met heerlijk Hardangerwater in onze watertank.Onze weg ging langs Voss,waar een lpg station was. Ton wilde voltanken voor het gas,verwarming en boiler. Gelukt, toen weer op weg, maar Garmin stopte ermee, en Navmann ging heel hard piepen. Dus gewoon kaart op schoot en verder. Maar eerst door Voss, meteen diesel getankt. Koffie gedronken op de parkeerplaats van het oudste hotel van Voss. Door naar Flam, waar in het fjord hele grote cruiseschepen lagen! Prachtig gezicht.Toen was het tijd om te tunnelen! Eerst de Aurlandtunnel van 11km, daarna de Laerdaltunnel van 24km! Zie foto,want na iedere 7 kilometer is er een bordesje,wat verlicht is en waar je kunt stoppen.oor naar Sogndal,waar we overnacht hebben naast de snelstromende rivier.Volgende dag een prachtige weg naar Runde. Onze eerste topper!
Aan de ene kant van het eiland is een camping, maar de vogels zijn aan de andere kant van het eiland. We hadden een prachtig plekje zo boven zee. Als je 'snachts door de voorruit keek, zag je de zee.!
Ton is vrijdagmorgen de berg opgegaan om te kijken, hoe zwaar het was. Nou het was zwaar!Hij is even gaan liggen, maar zei daarna ik ga toch vanavond.Nou ik dus ook!
Vroeg gegeten, toen op pad met drinken,dikke jas aan en fototoestellen. Het eerste stuk was heftig, toen een stukje iets minder steil, daarna een stuk met steenslag en houten vlonders. Het laatste stuk was gras en toen....De rots waar de papagaaiduikers op aan komen vliegen en dan elkaar aflossen. We waren vroeg en dat was maar goed ook,want om kwart over zeven kwamen de eerste aanvliegen. Het leek wel of ze aan zo'n stokje zitten van zo'n metalen vogeltje, dat je vroeger had. Een schitterend gezicht. Er kwamen er steeds meer. Iedereen zat met grote lensen en ik met mijn panasonicje.
Dus Ton zijn foto's zijn veel mooier en duidelijker, laat ik dat wel zeggen. Maar fascinerend.
Om half acht was het klaar en zijn we teruggelopen. Moe maar voldaan!
Volgende dag ingepakt, betaald en rijden maar weer in de regen.Tot Dombas gereden, daar lekker geslapen. Zondag weer rijden naar Trondheim,daar was een camperplek. En de eerste Ikea en de eerste Mac Donald gezien. Maandag eerst Trondheim in, maar er is of een staking van de vuilophalers of het is normaal. Alle bakken zaten vol en alles wat er niet in kon, lag op de grond. Terug bij de camper ingeruimd en weer weggereden.Onderweg op de hoogvlakte echte sneeuwbuien en een temperatuuur van 1,2 graden. Naar Mosjoen gereden, een heel mooi overnachtingsplekje gevonden, onder de brug en heerlijk geslapen. Vandaag naar de Saltstraumen gereden. Hier zijn we 4 jaar geleden ook geweest en daarom zijn we er weer. De saltfjorden zijn hier heel smal, daardoor moet er met vloed veel water in en met eb veel water weer uit. Dan krijg je hele mooie kringen in het water. En. de buurman had 4 flinke vissen gevangen.
Dus ik ga foto's bijvoegen en dan gaan we kijken op de brug, waar we 4 jaar geleden Noortje, de weggelopen buurkat hebben gevonden, en naar MoIRana hebben teruggebracht bij de mensen die toen naast ons stonden.
Dus tot de volgende keer maar weer.Dank voor iedereen die reageert, dat is gezellig te lezen.O het is hier fris maar zon!!!!
Liefs van ons

• 05 Juni 2012 - 20:08

Hans:

Leuk om weer wat te horen het lijkt wel het draaiboek van een film zo mooi vertellen jullie het.
    Het is hier nu ook niet warm de ene dag 11gr dan weer 18gr elke dag een verrassing wat het wordt, maar niet zo koud als bij jullie.
    het is fijn om te horen dat het goedt gaat met jullie het blijft ontzettend leuk om zo met elkaar in contact te zijn.
    Doe rustig aan en geniet er van.
    liefs Hans ps Peet sorry ik ben nu nr 1

• 05 Juni 2012 - 21:20

Erica:

....Armoedzaaiers, onder een brug slapen!

Koele en coole foto in de Laerdaltunnel, dat ziet er wel heel bijzonder uit hoor. En fijn dat je nog ouderwetsch kunt kaartlezen Ien! Haha, als je van een andere generatie was, had je vast de lokale alarmdienst gebeld om verder de weg te kunnen vinden.

Nou, ik ben ook benieuwd naar jullie foto's van de papagaaiduikers hoor, die zie ik nu nog niet erbij zitten.

Tot jullie volgende bericht, geniet lekker!

XXXXXX

• 05 Juni 2012 - 21:22

Erica:

Ah,...in de verte n duikertje gespot... 't Is laat... :-/
    XXXX

• 06 Juni 2012 - 05:42

Ikke:

Hallo klimgeiten,
    ik ben razend benieuwd naar de foto's (van pa) van de papegaaiduikers maar tof dat jullie ze gezien hebben!
    Ik hoop dat pa snel een visje voor jullie vangt, zou wel leuk en lekker zijn natuurlijk ;-)
    Nou niet te veel sneeuwballengevechten houden en tot skypes.
    dikke knuffel

• 06 Juni 2012 - 05:50

Erwin:

Nou dat gaat wel goed daar als ik dat zo lees! Geniet en grtz.

• 06 Juni 2012 - 09:08

Henk & Wil Joustra:

Vandaag is het woensdag ,als ik de verhalen lees hebben jullie er niet echt hinder van dat dat het zo fris is ,de prachtige opnamen maken veel goed. Het is hier ook erg wisselend met het weer, wij hebben de kachel aan gedaan . We wensen jullie n beetje warmer weer en nog veel plezier in dat mooie land.
    liefs v u Mijdrecht

• 06 Juni 2012 - 09:23

Henk Koeslag:

Ik zie dat je dezelfde route volgt die ik heb gereden. Tussen Dombas en Trondheim is het net of je over het dak van de wereld rijdt. Alles om je heen is lager dan waar je bent. Geniet maar lekker verder.
    Groetjes, Henk.

• 06 Juni 2012 - 17:41

Laura En Ab:

Zo, een heel verhaal. We hebben genoten van de foto's, heeeel mooi!!!.
    Volgens mij hebben jullie al heel wat afgereisd. Wat een verschillen in temperatuur. Veel plezier verder en blijf genieten.

• 07 Juni 2012 - 20:58

Wendy:

Wat een mooie foto's en wat een sneeuw! Gaaf dat jullie papegaaiduikers hebben gezien. Je moet er wat voor over hebben... Toen wij met jullie in Noorwegen waren stonden ze eigenlijk ook op m'n lijstje maar wij zaten toen te hoog in het land. Paul is vandaag uit Limburg gekomen, dus ik ga hem zo weer zien. Morgen lekker uitslapen en niksen. Zaterdag voetbal kijken in de kroeg. Hoop dat jullie nog veel mooie plekken bezoeken en ik duim voor iets warmer weer. X

• 10 Juni 2012 - 15:23

Maaike Warmer-Polman:

Ineke,

Wat ontzettend leuk om op deze manier betrokken te blijven bij hetgeen jullie doen en beleven. Wat een geweldige vakantie tot nu toe! Zeker een aanrader. Ik denk dat Michael zo'n vakantie ook erg leuk zal vinden. Echt iets voor ons.
    Ik wens jullie nog een fijne verdere vakantie (maar dat zal wel lukken, daaraan twijfel ik geen seconde) en blijf uitkijken naar nieuwe reisverslagen.

Liefs, Maaike

• 10 Juni 2012 - 16:50

Paul:

Hier een lekkere zonnige dag achter de rug. Vanmiddag een rondje hei gedaan bij Laren en erna een wedje ingelost bij Loetje. Goeie reis vast morgen! X ons

• 14 Juni 2012 - 18:25

Henk Koeslag:

Extra reactie. Gefeliciteerd met je verjaardag, Ton.
    Groetjes, Henk.